Przejdź do treści

Ogromne znaczenie dla naszego samopoczucia ma nerw błędny, regulujący aktywność przywspółczulnego układu nerwowego – to ten nerw, który zwykle nie daje nam spać:) Naucz się go harmonizować, zobacz jak.

Nerw błędnynerw X (łac. nervus vagus) – 10. nerw czaszkowy, najdłuższy ze wszystkich. Rozpoczyna się w pniu mózgu. Reprezentuje 80% całego układu przywspółczulnego. Składa się z różnych odgałęzień i połączeń, które używają różnych transmiterów, takich jak acetylocholina. 

Można powiedzieć, że ten dziesiąty nerw działa jako szósty zmysł, który zbiera i integruje informacje z całego ciała. Reguluje też procesy metaboliczne i – co ważne – przenosi informacje z trzewi, naszego “drugiego” mózgu, do CUN. /zob. ilustracja->/

Nerw błędny. Objawy dysfunkcji:

  • problemy z sercem np. arytmia
  • problemy z ciśnieniem
  • zaburzenia obsesyjno-kompulsywne
  • problemy z koncentracją, pamięcią, przewlekłe zmęczenie, zamglenie umysłu (tzw. mgła mózgowa)
  • stany depresyjne i lękowe
  • słaba odporność
  • migreny
  • zaburzenia snu
  • czkawka
  • problemy z przełykaniem
  • zaburzenia układu pokarmowego
  • nadmierne pobudzenie lub stany chronicznego zmęczenia
  • nieprawidłowe wydzielanie endorfin, serotoniny, oksytocyny i dopaminy

Co możesz zrobić dla nerwu błędnego

I. Zimna woda. Nawet, jeśli wzdrygasz się na samą myśl, stosuj po kąpieli zimny prysznic. Zacznij od chłodnej wody i stopniowo przejdź do zimnej. Na początek niech to będzie szybka akcja, z czasem nabierzesz odwagi – zwłaszcza, że pozytywne efekty przyjdą już po 1-2 razach. Obniży się Twoje napięcie nerwowe i poprawi się sen. Jeśli my się na to zdobywamy, możesz i Ty:)

burza

II. Poświęć czas oddechowi. Doskonałym sposobem na zrównoważenie pracy nerwu błędnego jest wdech brzuchem i wydech ustami, jak przy zdmuchiwaniu świeczki. Możesz spróbować przy najbliższej okazji, kiedy poczujesz niepokój lub kiedy czekasz na sen.

Oddech 5-2-8-3. Instrukcja:

  1. Usiądź prosto, ale nie opieraj się o nic.
  2. Zrób wydech, aby pozbyć się całego powietrza z płuc.
  3. Połóż prawą dłoń na klatce piersiowej, a lewą na brzuchu, tuż nad pępkiem.
  4. Weź głęboki oddech przez nos, wdychaj powietrze przez 5 sekund, pozwalając unieść się brzuchowi (tak, aby unosiła się tylko lewa dłoń).
  5. Zatrzymaj oddech na 2 sekundy.
  6. Zrób wydech przez usta (ściągnięte w dziubek, jak przy zdmuchiwaniu świeczki na torcie) – wydychaj powietrze przez 8 sekund, pozwalając brzuchowi opaść (tak, aby opadała tylko lewa dłoń).
  7. Wstrzymaj oddech na 3 sekundy.
  8. Powtórz kroki od 4 do 7 aż poczujesz większy wewnętrzny spokój.

III. Często się przeciągaj. To “sztuczka” podobna do aktywowania wyrzutu endorfin poprzez uśmiech, nawet jeśli nie jest nam do śmiechu. Przeciąganie się wysyła ciału sygnał: “jestem bezpieczne, nic mi nie zagraża, dobrze się czuję”. Dodatkowo, przeciągając się, rozluźniasz napięte mięśnie, a także meridian serca, o którym w pkt IV.

burze

IV. Masaż i automasaż. Przy najmniejszych oznakach napięcia zastosuj spokojny automasaż okolic serca. Rozmasuj mięśnie piersiowe, okolice żeber i splotu słonecznego, później lewą pachę i całą rękę, aż po miejsce wokół kostki pod małym palcem wewnętrznej strony dłoni. Będzie jeszcze lepiej, jeśli rozmasujesz okolice potylicy, szyję, linię pod uszami, na zewnątrz szczęki, samą szczękę, twarz, szyję i mięśnie ramion. Warto!

V. Głośno śpiewaj – to wspaniały automasaż nerwu błędnego!

burze

VI. Relaksuj się w harmonicznej fali. Relaks wspaniale regeneruje nerw błędny. A w polu harmonicznym dzieje się to dużo szybciej i głębiej. Sprawdź, wybierz dowolną sesję z naszego kalendarza.

Nerw błędny wpływa na funkcjonowanie i zdrowie całego organizmu:

  1. Pomaga zapobiegać lękom i depresji.
  2. Kontroluje układ odpornościowy, wpływając na zmniejszenie stanów zapalnych.
  3. W układzie pokarmowym wspomaga żołądek do produkcji kwasu żołądkowego oraz pobudza żołądek i jelita do przesuwania pokarmu. Wzmaga też wydzielanie innych enzymów trawiennych. Aktywacja nerwu błędnego zapewnia uczucie sytości i satysfakcji po posiłku.
  4. Zmniejsza ryzyko chorób serca. Reguluje rytm serca i przepływ krwi.
  5. Sprawnie działający nerw błędny wspomaga wątrobę i trzustkę, regulując  poziom glukozy oraz pęcherzyk żółciowy w wydzielaniu żółci.
  6. Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie nerek oraz pęcherza moczowego.
  7. W chorobie refluksowej przełyku, niezwykle ważna jest aktywacja nerwu błędnego, ponieważ usprawnia pracę przełyku, co łagodzi objawy choroby.
  8. Nerw błędny jest bezpośrednio odpowiedzialny za wrażenia dotykowe.
  9. Pobudza mięśnie dróg głosowych i pomaga komunikować się werbalnie z innymi osobami.
  10. Wpływa pośrednio na regulację oddechu.
  11. Stymuluje produkcję oksytocyny (zwanego potocznie hormonem miłości).

Jak widzisz, nerw błędny jest bardzo ważny, a jego odpowiednia stymulacja sprzyja zasypianiu i poprawia samopoczucie, a nawet zdrowie.


STACJA Ø ~ Nadajemy Dobrą Falę!